Podijeli i ispiši

color #000000
color #000000

Isprobajte nešto novo!

Pir, heljda, kus-kus, proso, bulgur, kvinoja, amarant - poznajete li ove namirnice?


 

U posljednje vrijeme često čujemo „zdrav način života“ i mnogo se puta zapitamo: Što zapravo jedemo? Odakle dolaze namirnice koje kupujemo? Zdrav načina života postaje sve važniji jer nam danas, kada je dan od 24 sata prekratak, osviještena prehrana daje dovoljno energije za sve obaveze i hobije kojima se želimo baviti. U nastavku vas želimo upoznati s nekoliko zdravih i hranjivih namirnica koje su pomalo nepravedno zapostavljene u našoj prehrani, a koje možete kombinirati u različitim jelima kako biste obogatili svoj jelovnik i kulinarske tehnike.


 

Bulgur

Izuzetno je hranjiv i sadrži gluten. Ovo je orijentalna pšenica koji će vas stvarno zasititi.

Čuva vaše vrijeme Bulgur je idealan ako ste u žurbi. Uglavnom se pojavljuje kao krupica durum pšenice. Stoga se najprije namače, potom kuha, suši i na kraju melje. Budući da se krupica pari tijekom proizvodnje, u pripremi jela treba je tek nakratko namočiti - i gotovi ste!


 

Priprema (kao prilog jelu za 2 obroka):
oprati 150 g (cca. ½ šalice) i dodati u 1 ½ do dvostruku količinu vode. Kuhati ca. 10 min. na laganoj vatri.

Ukusan i zasitan
Zbog visokog sadržaja vlakana od 9,6 g, bulgur puni želudac vrlo brzo i zato je idealan kao prilog ili salata. Poput ostalih žitarica sadrži gluten i stoga nije pogodan za osobe koje boluju od celijakije.


 

Kvinoja

Bogata je proteinima, a ne sadrži gluten: zrnje drevnih Inka s devet esencijalnih aminokiselina.

Kako se pravilno izgovara riječ “quinoa”? Svijetom je raširen izgovor “Kienwah”, jer ju tako nazivaju prastanovnici Južne Amerike, no izvorni govornici španjolskog jezike izgovaraju je baš poput nas - “kvinoja”.


 

Zabranjeno zrno
Kvinoja izvorno potječe iz Južne Amerike gdje se uzgaja već 6 000 godina. Tijekom španjolskih osvajanja Južne Amerike bilo je zabranjeno uzgajati kvinoju, a prekršitelji su bili osuđeni na smrtnu kaznu. Cilj zabrane bilo je slabljene Inka i Asteka čija je glavna prehrambena namirnica tako ostala nepoznata u Europi gotovo sve do 21. stoljeća.

Priprema (2 porcije):
150 g kvinoje (1 ½ šalice) oprati vrućom vodom kako bi se odstranili gorki dijelovi u vanjskim slojevima zrna. Sjemenke dodati u 2 ½ struku količinu vrele vode i kuhati 15 minuta.


 

Pir

Vrlo je popularan i sadrži gluten. Ovo svestrano zrno bilo je omiljeno i među svecima.


 

Za pripremu kruščića i peciva
Pir su prije otprilike 8 000 godina kultivirali Egipćani. Kasnije se proširio po Europi, sve do Baden-Württemberga i Frankonije, gdje je uživao veliku popularnost. Pir se poglavito koristi za pečenje kruha.

Posve zelen
Zelena jezgra bere se dva do tri tjedna prije sazrijevanja i presudno je da se bere u pravo vrijeme. Sušenjem će žitarica dozreti i postati lakše probavljiva. Zelena jezgra ne može se peći, nego je valja koristiti u pripremi juha ili fritula.


 

Heljda

Svestrana i ukusna močvarna biljka bez glutena, s mnogo proteina i škroba.

Buđenje iz dubokog sna
Što je Trnoružici princ to je sjemenu heljde voda. Heljda se može skladištiti mjesecima ili godinama, a čim dospije u kontakt s vodom, počet će se naglo razvijati i ubrzo postati sadnica. Pritom se u njoj povećava udio sastojaka poput željeza, cinka i magnezija.


 


 

Priprema kod priloga (za 2 porcije):
125 g heljde (cca. 1 šalica) oprati i kuhati u dvostruko većoj količini vode cca 20 min.

Sirova ili kuhana?
Ima okus žitarice, ali to nije. Heljda je ukusna močvarna biljka koja se često miješa u kruh, pljeskavice i drugu kuhanu hranu. Također je možete jesti i sirovu. Sadnice se izvrsno uklapaju u salate, müsli, pa čak i deserte, a mogu vam poslužiti kao grickalice između obroka.


 

Amarant

Ne sadrži gluten, a prepun je proteina: ova biljka jednostavno obiluje hranjivim tvarima.

Ime “amarant” potječe od grčke riječi “amàranthos”, što znači onaj koji ne vene ili je besmrtan. Već prije 3 000 godina sjemenke i lišće ove biljke bili su na jelovniku Asteka, a u čast njihovog boga Huitzilopochtlija, amarant se čak prinosio i kao žrtva na svečanostima.


 


 

Priprema (kao prilog za 2 porcije):
oprati 200 g amaranta (ca. 1 ½ šalice). U trostrukoj količini vode kuhati 30 minuta i ostaviti 10 minuta da prokuha.

Zrno s malim udjelom ugljikohidrata  
Amarant je jedna od najstarijih prehrambenih kultura čovječanstva, a ima znatno manje ugljikohidrata od riže. Sadrži oko 56 g ugljikohidrata na 100 g za razliku od riže koja ih sadrži 75 g. Ovo je posebno važno ljudima koji preferiraju prehranu sa smanjenim udjelom ugljikohidrata.


 

Kus-kus

Uza stanoviti udio glutena, ova je sjevernoafrička žitarica doista svestrana, hranjiva i vrlo ukusna.

Paše baš uvijek
Kus-kus je u Sjevernoj Africi popularan poput krumpira u nas i svakodnevno se poslužuje bilo kao glavni obrok bilo kao prilog mnogim jelima s povrćem i mesom. Kao desert poslužuje se s grožđicama i bademima.


 

Priprema (2 porcije):
pomiješati 150 g kus-kusa (cca. 1 ½ šalice) s 1 ½ šalice kipuće vode i ostaviti da odstoji 10 minuta.

Mlađi brat
Kus-kus je izgledom i okusom sličan bulguru. Kus-kus je poput pšeničnog griza ili ječma te sadrži gluten i zato nije prikladan za osobe koje boluju od celijakije. Njima se, kao alternativa kus-kusu, može ponuditi proso.


 

Proso

Proso je bogata namirnica koja ne sadrži gluten. Ono je slatka trava bogata mnogim mineralima.

Njemački naziv za proso - Hirse - izveden je iz starogermanske riječi “hirsi” koja označava puninu, zasićenje, a proso je upravo takvo vrlo bogata i zasitna namirnica. Čak i danas zauzima značajno mjesto u svjetskoj proizvodnji hrane i nalazi se na šestom mjestu po zastupljenosti žitarica. Prerađuje se na različite načine pa ćete ga, između ostalog, naći u obliku zrna ili prosenih pahuljica.


 

Priprema (2 porcije):
125 g prosa (cca. 1 šalica) kuhati 7-10 min. u dvostrukoj količini vode. Nakon kuhanja ostaviti nakratko u vodi da nabubri.

Sadrži sve
Proso vas neće samo zasititi. Ono sadrži mnoge minerale i elemente u tragovima - osobito silicij, željezo i magnezij. Osim toga, ne sadrži gluten i stoga je pogodno za prehranu osoba koje boluju od celijakije.

Ova lako probavljiva žitarica ima izrazito alkalna svojstva i ne sadrži gluten pa ju je idealno kombinirati s juhama i varivima.